söndag, januari 30, 2011

Vi har ett rum, med vidunderlig
sikt, ut över fälten, uppförsbacken och himlen.
Och över vintrig köksträdgård med
frostigt växthus.
Farligt att skriva sådant, du kan få fel intryck.
För vi pratar inte om lyx nu, utan om livsval.
Om att, för att få ett, måste man avstå ett annat. Liv.
Egentligen vet du det.

I vilket fall som, så finns här dessutom böcker.
Ganska många. I rummet. Och sedan, minst en
bokhög till i övriga rum. Jag är svag för loppisar,
fascineras av titlar, tror jag ska hinna läsa.
Istället bloggar jag.
När jag var barn och sedan en alltför vacker,
förvirrad tonåring, försökte jag hitta rätt
via andras ord. Bli mindre ensam.
Men det blir inte alltid lättare när man tror man vet
vad man är på jakt efter.
Oron slår till istället.
Av den blir jag rädd men samtidigt så modig
att jag inte ser gränserna.
De som du ser så tydligt.
Du med gränser, jag utan. Det stämmer inte.

Kaffet är uppdrucket, solen skiner.
Jag ska gå ut med hunden.

Allt har ett pris.

5 kommentarer:

  1. Det är så sant... "för att få ett, måste man avstå ett annat"... så är det för oss alla :-D

    Kramar från mig <3<3<3

    SvaraRadera
  2. Kommer framöver att avstå från ett enormt stort fönster, det har varit mitt andningshål i många år. Saknad kommer uppstå, men vem vet jag kommer få se genom de mindre framöver?

    SvaraRadera
  3. Priset är vad vi gör det till.

    Puss!

    /Marie

    SvaraRadera
  4. Nu har de kommit... :-D

    Kramar <3<3<3

    SvaraRadera
  5. ...så rätt.
    för att få ett,måste man avstå ett annat.
    jag brukar gömma mej bakom andras ord,
    för närvarande är det Eva Dahlgrens

    " vissa kan gå över lik,
    för att uppfylla sina drömmar
    det gör mej heligt förbannad
    medans jag står still
    och trampar
    på mej själv"

    nattakramen på sig du goa!

    SvaraRadera

Tack du som vill lämna spår.