tisdag, april 12, 2011

Jag har eldat i trädgården, kvistar och rötter.
Vi har stor tomt, allt får inte plats i komposterna.

Det finns bra dagar. Som igår.
Det ska jag också minnas.
Uttröttad, efter långt jobb
njöt jag av ledig dag och ensamhet.
Tvätten kunde torka utomhus,
växthuset skrubbades redan i söndags och har fått ny jord.
Nu är sallad sådd, mejram, lager och rosmarin omplanterade
och inomhus har jag trettiofem tomatplantor. Dvs för många.
Dessutom körde jag, som ofta på måndagar, först till tippen och
sedan via storaffären för att köpa bra mat med röda lappar.
Allt blev till grytor som åkte i frysen.
Yngste underverket hade skolkonsert på kvällen. Han kan sin musik
och jag gläds med honom. Som jag gläds.

Idag regnar det.
Påskliljorna blommar, värmepannan krånglar.
Ute doftar vårrök och jord.
Inne doftar kaffe.

7 kommentarer:

  1. Regn här också. Skönt att sitta inne med bok/dator och kaffe.

    SvaraRadera
  2. Kan nästan ta på det du skriver idag.

    Här regnar det också. Det är så där lagom dimmigt, grått och blött.
    Det är något rogivande i det som jag tycker om.

    Jag har börjat plocka Ramslök nu.
    Den är överallt...


    /Marie

    SvaraRadera
  3. Vårrök och jord, och alla dina tomatplantor - så vackert. Maken brukade elda gräs...

    SvaraRadera
  4. Kan inte låta bli att tänka på Karin Boyes dikt just nu.
    Gillar den.

    Gillar dig.

    SvaraRadera
  5. Fighter - Gillar dig vännen! Och ja den är vacker <3

    Annars är ju en av mina Boye-favoriter

    "Vart ord av dig är likt ett frö.
    Det borrar djupt sin rot.
    Jag vaknar av en hemlig värk
    och finner ingen bot."

    SvaraRadera
  6. Åh, vad jag längtar efter att få "röja i" ordentligt, du beskriver det så härligt. Men jag får väl gå och strosa här hemma i fem veckor till. Sen är det min tur... :)

    SvaraRadera

Tack du som vill lämna spår.