lördag, april 30, 2011

Vaknade tidigt och med takfönstret öppet
låg jag länge och lyssnade. På allt jag har.
På bäckens porlande, på fåglarna, på avlägsna hundskall
och grannens tupp. Jag försöker så att hitta den balans som
tillåter mig att vila i nuet, i vardagslyckan, utan att
förringa den saknad som jag varken vill ska försvinna
eller vill förneka höll på att äta upp mig.
Den saknad jag endast vill ska bytas mot förtröstan.
Livet ska finna sin väg.
När jag ramlar är det för att jag ska se det som
är så värdefullt att det inte får trampas sönder.
När jag ramlade då såg jag.
Det vet jag.

Det är maj månad i morgon,
häggen blommar redan, valnötsträdet
är som vackrast just innan det spricker
på allvar och jag har flyttat ut en del av
de stora myrtenkrukorna, rosmarinen och oliven.
I växthuset börjar den första späda salladen att bli plockfärdig
och snart ska de tomatplantor som nu står i uterummet
planteras. Jag satte några i växthuset redan innan påsk
i rent experimentsyfte och de mår bra men är fortfarande små.
Visserligen ska det nu bli kallare, men vi sätter nästan alltid
potatis på Valborg och löken borde ha kommit i jord för
länge sedan.
Att vårda en trädgård, att se underverk växa upp,
att sitta och dricka sitt kaffe inbäddad i körsbärsblom,
det är en del av den förtröstan som jag vill ska bära.

En dag i taget.

6 kommentarer:

  1. Det är inte illa det... en dag i taget...

    Kramar från mig <3<3<3

    SvaraRadera
  2. En dag i taget.
    Just det.


    Kramar om.

    SvaraRadera
  3. "Carpe diem" känns så extra viktigt just nu...

    SvaraRadera
  4. All denna växtkraft som du hanterar. Som du bär och som bär dig. Kaffe under körsbärsblom, mycket vackert och bräckligt. Ser det framför mig.
    Kram.

    SvaraRadera
  5. Åh, vad jag skulle vilja dricka kaffe med dig under körsbärsblom... kanske en tjolahoppkopp också... en dag så...

    Idag är det kyligt, Regnnatt.
    Så skönt att det konserveras en aning. Igår kom det hagel. Hagel! Jag var en aning orolig för alla sköra blommande blommor, men de har fixat det fint. Drog en lättnadens suck.

    God måndag!
    Kram, kram.


    /Marie

    SvaraRadera

Tack du som vill lämna spår.