fredag, maj 27, 2011

Det regnar. Mycket.
Och jag får gjort en del eftersom det mesta
måste göras. Vilket är bra.
Fast just nu hamnade jag här vid
datorn och kaffepausen blev längre än jag tänkt.

Vad mer kan jag låta dig veta idag?
Att jag har en ledig dag. En dag då jag låter
hem och familj komma först eftersom det mörker
då jag grät över mitt eget innersta
inte varken kan eller vill vara för evigt.
Jag har susat runt och gjort praktiska ärenden,
vårt hus kommer att bli mycket vackert,
nu borde jag städa.
Att berätta om sådant är nästan lika skamligt
som att berätta om hjärtesorger.
Somligt bör skötas i ensamhet.
Men jag sitter här alldeles stilla. Tyst.
Och absolut ingenting sköter sig själv.

Jag är lugn igen, det har sitt pris.
Filten är tung, jag vilseleds av dess
skönhet och jag släpper inte
in dig lika lätt.
Jag tror rentav du måste vara den som
lyfter i kanten nu, visar dig,
om du ens ska
få ana mitt.

Annars fryser jag för mycket.

7 kommentarer:

  1. Får vi plats fler under den? Då är det där vi kan samlas med ett levande ljus innan vi tillsammans kikar ut.

    SvaraRadera
  2. ibland behöver man ligga under täcket. Jag och lillkillen kommer gärna oxå och gör er sällskap. Jag tror vi kan bli många som trängs, skrattar och gråter med dig.

    vad som är skamligt att berätta eller inte. Ja du, den har jag funderat på många gånger, därför kom mitt som en ganska stor överraskning för min omgivning.

    SvaraRadera
  3. Så lätt dessa kaffepauser blir lite längre än tänkta. Gott att sitta där med den varma muggen omsluten av händerna.

    SvaraRadera
  4. Alla dessa sysslor som ofta kan vara en stadga i livet. I lagom takt.
    Och jag har farit runt i en geografi närmare dig än vanligt, gissar jag, och jag gladdes över all skönhet och tänkte på dig.

    SvaraRadera
  5. anbylens - Ja, kanske vore det bättre att vara många...

    Ett Brustet Halleluja - Mm och berättar man så riskerar man att ångra det... för vem förstår egentligen sådant man inte själv begriper alls?
    Kanske blir vi många som gömmer oss.

    Kvinna - Stunder vi är värda.

    tigerlilja - Idag har varit just en sådan dag. Stadga åt livet. Jag är tacksam över så mycket, dina tankar räknas in i det ska du veta.

    SvaraRadera
  6. Melissa Horn sjunger i en av sina låtar att "jag ska aldrig mer berätta sanningen för någon som saknar förmågan att förstå".
    Så är det. Dom man har förtroende för får veta, resten - "screw you" ;) Nånstans tror jag att man vet vilka man kan berätta för och inte. Vårt anonyma tillåter oss att glänta lite på filten och jag tror du märker att vi är många som iaf försöker förstå. Vi vet hur livet kan vara även om vi alla har olika saker att brottas med.
    Många varma kramar

    SvaraRadera
  7. Ett Brustet Halleluja - Anonymiteten kan som du säger vara avgörande, vi vågar glänta. Sedan finns en strävan efter ärlighet i de flesta av oss och där bråkar anonymiteten med mig. Jag skulle vilja mer, visa mig, träffa er, men är försiktig. Samtidigt gläds jag åt att vi är flera som vågar skriva ner avigsidorna, övertygad som jag är om att det är de vi behöver få lämna, det är där vi behöver hjälp att bära.
    Många kramar till dig!

    SvaraRadera

Tack du som vill lämna spår.