måndag, juni 20, 2011

Det doftar nybakat bröd från gatan.
Genom det öppna fönstret, hör jag
grindar slå. Småpratet
sopgubbarna emellan är
fullt av roligheter.

Vi är i storstaden.
Ett kort besök, båda sönerna följde med.
Finaste grannen, som på sätt och vis får
vara så mycket mer än bara det,
börjar gråta av glädje när
störste knackar på bakdörren
och säger godmorgon.
Det var ett år sedan de sågs sist.

Söndagsvandring
på marknaderna (igen),
frukost bland blommor,
skivor på tegelstensgatan,
en ring hos honom som jag alltid handlar av
- tänkte på dig i veckan, sa han.

Trädgårdspyssel och pubmiddag.
Vardagsliv som inte är varken bättre eller sämre.
Tvätt, skvaller och leenden.

Omgiven av sådant tar jag ännu fler
långsamma
steg.
En dag ska jag skriva om dessa cirklar,
hur jag går runt.
Jag ska inte fråga vart jag tror jag är på väg.

Måndagsmorgon, gatan doftar bröd och
här, i en storstad jag får kalla min,
är det nystart.
Jag vill ha kaffe.

(Att kommentera er är lite krångligt,
om ni undrar.)

6 kommentarer:

  1. Underbart, underbart, underbart!
    Hoppas ni har bättre väder än vad vi har här hemma i Skåneland.

    De där långsamma stegen, tid för reflektion...
    Du, jag tror det blir bra.

    Ha det bästaste av det bästa!


    Puss!


    /Marie

    SvaraRadera
  2. Så vackert! Och en ny ring...
    Du skriver så att det finns i mitt hjärta också.
    Tack!

    SvaraRadera
  3. nystart.... mmmm....
    långsamma steg tas det här med, för jag vet inte heller vars jag är på väg. Är bara glad för att kompassnålen slutat snurra i tokspinn runt runt runt. Jag kanske fortfarande går runt runt, men så länge nålen pekar på "överlever" går jag.

    SvaraRadera
  4. det blir en underbar dag. Kraaam

    http://pamingataistan-bittan.blogspot.com/

    SvaraRadera
  5. Harmoni och idyll. Det känns så när man läser det här...

    SvaraRadera
  6. Marie - Midsommar är en svår tid faktiskt... men jag vet varför nu. Det är bra. Kram <3

    tigerlilja - Åh, hon blev så glad, och vi fick fina dagar <3

    Ett Brustet Halleluja - Det handlar om tilliten igen tror jag. Vi går dit vägen bär oss och är det i cirklar så var de cirklarna ämnade för mig...
    Så tänker jag just nu.

    Bittan - Det vill bli bra dagar så småningom! Kram <3

    glimraskimra - Fast det är inte helt enkelt, inte idyll, det är livet bara. Harmonin får jag jobba hårt för.
    Men jag blir glad av din kommentar, av att du ser ljuset i mitt.

    SvaraRadera

Tack du som vill lämna spår.