onsdag, juni 15, 2011

Jo jag skrev att mycket är vackert.
Och att det blir bröllop i sommar.

Är det inte nu alla borde få rysningar
och minnas sin egen fantastiska dag,
den fullständiga lyckan?
Eller bli sentimentala för att ni ännu inte
kommit dit?

("Vi gifte oss aldrig."
De orden. Den blicken.
Rösten som snuddade vid uppgivenhet.
Jag stänger dörrar. Men att sudda ut
minnesbilder är svårare.)

Jag var brud i lånad klänning.
Så ung att jag blundar hårt
vid just den tanken bakåt.
Blundar och sväljer.
Inte gravid (så plumpt det låter, men det
måste sägas) bara på språng.
In i den nya världen.

En värld som blev min.
Ett liv som blev vårt.

5 kommentarer:

  1. jag önskar jag kunde rysa....men det är vackert, kunde ha varit, tänker jag

    SvaraRadera
  2. Många bilder far genom huvudet. På bilderna som finns ser det annorlunda ut.
    Men jag stod bakom Äldsta dottern i trappan och såg hennes blivande mans blick när han fick syn på henne i brudklänningen på deras dag. Det var vackert.

    SvaraRadera
  3. oj hjälp.
    Jag har alltid gråtit på bröllop, xmaken tyckte alltid jag var larvig när jag inte kunde förklara varför jag grät.
    Men nu....
    skulle jag fortfarande gråta? För det vackra? För vårt misslyckande? Eller för att jag tror att jag aldrig kommer att göra om det?

    jag blundar, sväljer och tar det den dag jag ställs inför bröllop. Vet tack o lov inget nu

    SvaraRadera
  4. Tisteln - Jo men det är vackert, så vackert. Alla vi berättar det för blir tårögda och det är redan innan det har skett. Jag hoppas du en dag får känna den rysningen.

    tigerlilja - Åh, jag ser er framför mig, en underbar bild.

    Ett Brustet Halleluja - Jag kommer att gråta. Jag gråter iofs åt mycket, t.o.m. åt unga för mig helt främmande studenter som sjunger ut sin lycka. Jag kommer att gråta och jag tror att nästa gång du är på ett bröllop då gråter du också. För du ser det vackra och du vet hur skört det är. Glädjetårar blandas med vemod.

    SvaraRadera
  5. Det är skönt att ha så kloka vänner som dig runt mig. Så klart att det kommer att vara både glädje och vemod. Börjar nästan gråta nu ju. Är oxå en gråtare av klass, gråter även när jag är arg. ;)

    Att du ser mig så väl fast du inte känner mig. Tack.

    SvaraRadera

Tack du som vill lämna spår.