fredag, juni 24, 2011

Midsommar är och förblir
den svenska Högtiden.

Då tar sillen slut eftersom han-som-
inte-tycker-om-sånt ändå ändå envisas med att,
mitt framför näsan på dig, köpa det sista fiskbilen
kan uppbringa, då är brödbutiken tom på
ätbart en halvtimme innan stängning och
då ropar alla "ha en underbar helg" efter dig,
trots att ni aldrig har setts förr.

Det är fint, självklart, vackert.
Det är också vemodigt,
skört som nyår.
Alla dessa förväntningar,
allt som ska vara
så bra.

Jag har mina minnen,
livet som förändrades,
den ljusaste nattens mörker
och kvävda rop.

Vi firar i stillhet här.
Det regnar.
Nästa helg gifter sig underverket med sin prins.
Då kommer solen att skina om så bara
i våra hjärtan.

6 kommentarer:

  1. Ha en underbar helg! <3

    SvaraRadera
  2. En stundande helg i kärlekens tecken. Ringar som glänser. Löften som ges.

    En sån dag önskar jag också få vara med om nån gång.
    Det blir nog inte min egen, men kanske sonens får jag hoppas.

    Jag hoppas du har en fin dag.
    Varm kram!

    SvaraRadera
  3. Midsommar är av många skäl en underlig helg för mig. Ljuset, skönheten, styrkan och förtvivlan. Allt på en gång. Och alla dessa förväntningar.
    Och för din del - att ladda för nästa helg. Allt gott då! Min Äldsta gifte sig 1 juli. En underbar helg.

    SvaraRadera
  4. Fighter - Visst är det märkligt, hur vi liksom tvinnar ihop oss och de som komma skall... Underverkets bröllop är så rätt som ett bröllop någonsin kan bli. Jag är överlycklig, tvärsäker på att detta bär. Och samtidigt fylld av vemod, över drömmar och självklarheter som blev annat än vad vi trodde...

    Kramar <3

    tigerlilja - Just i år; att ladda inför sådant som jag tror blir det vackraste, inte en sekund att jag tvivlar där.
    Men, ja, livet är fyllt av vemod. Jag skakar försiktigt på mig, ruskar medvetandet och minnet fritt, här och nu, här och nu.

    Och sedan framåt.

    Tänkte på dig, på din Västerbottenpaj, det blev ingen sådan här. Den godaste av sådan sort åt jag längst Inlandsbanan. Det känns som en livstid sedan.

    Kram <3

    SvaraRadera
  5. Midsommar har jag alltid firat på ett ställe som gör midsommar vacker, glad, full av förväntan. Så blev det i år med. Och ännu bättre fast samtidigt väcktes många frågor i huvudet.
    Jag måste verkligen ta reda på vem jag är och vad jag vill å inte vill. Inte det lättaste

    SvaraRadera

Tack du som vill lämna spår.