torsdag, augusti 04, 2011

Det är sommar, jag är medveten om
lyckan, den finns i mycket även
om den inte är komplett.
Jag tassar ut på ett grånat trädäck
när det fortfarande är tidigt, lite senare blir
korgen full av salvia, oregano och dragon,
för att nämna en bråkdel.
Än finns tid, än finns möjlighet att skörda, att spara.
Vore jag nitisk skulle mycket hängas mörkt eller frysas in
men jag faller för skönheten. Det mesta får ligga framme,
vardagssmyckning för kök. Senare stoppar jag gamla
glasburkar fulla och ställer i vårt skafferi.
Vi hinner aldrig använda mer än en bråkdel,
största glädjen är den just nu.
Och löken ska tas upp.
Skördemånad.

4 kommentarer:

  1. Och jag har precis varit ute och plockat solvarm persilja till min hemmagjorda pizza. Den känslan tycker jag om...

    SvaraRadera
  2. Vackert. Det grånade trädäcket och kryddornas magi, jag ser salvians ludna mjuka blad och intensiva blommor framför mig.
    Ett stilla stråk av lycka mitt i allt.
    Kram.

    SvaraRadera
  3. i mitt fönster hänger oregano och dragon luktar gott och är till fin prydnad i fönstret, snart blir det dock burken för mina kryddor ,

    SvaraRadera

Tack du som vill lämna spår.