söndag, augusti 12, 2012

Hur hanterar du mörker? Jag vill så gärna veta,
men frågan kastats ut i tomheten, in i ensamheten
och jag har mig själv att skylla.
Vore jag inte så rädd för vänskapen,
skulle jag lita på den utsträckta handen.
Vad finns att förlora frågar du självklart och jag
hittar verkligen inte något klokt svar för jag blottar mig gärna,
det ser du ju här.
Jo ett, jag är rädd för att göra dig besviken, rädd för att
du målar upp bilder jag inte kan leva upp till.
Jag gör ofta ett för bra första intryck.

Frågan jag ställde är på allvar.
Läser om två dödsolyckor ikväll och kan inte
formulera fasan, bara dra efter andan.
Ser framför mig panikartade scener förkrossade människor,
sorgebud och avgrundsdjup.
En gång var jag med om min olycka och några av orden
jag sa var "detta kan jag ta, vi har varit så förskonade".
Så är det fortfarande, jag fortsätter vänta på katastrofen.
Varje gång någon drabbas av att livet är så skört gråter jag
en skvätt, vill samtidigt inte bli den som nämner
hemskheter. Oron bärs i hemlighet.
Jag vill att du inte ser mig som "konstig", jag vill höra till,
men jag har inte alltid tilliten, skriver otydligt och vågar
aldrig ta ut glädjen i förskott.
Ensam i mörkret med andra ord.

7 kommentarer:

  1. Ingen kan skriva om mörker som du.

    SvaraRadera
  2. Ser du mörkret eller ser mörkret dig.

    SvaraRadera
  3. Att förlora sig i mörkret. Att dölja sig. Att vänta.
    Och jag önskar att du vågar ta handen, att du inte tror att det första intrycket blir för bra. Det kan ju bli ännu bättre sen. Säger jag som inte är särskilt bra på tillit. Men det är jag. Dig önskar jag mer av den.
    Kram

    SvaraRadera
  4. Söderenbytjejen2012-08-13 11:45

    Mörkret matchar ljuset...
    Kram

    SvaraRadera
  5. Söderenbytjejen2012-08-14 22:00

    Hej igen!
    Du fick mig verkligen att fundera på det här med mörker och så. Jag kom på lite grejer och bl a det där om att hantera mörkret.
    Det e så svårt'
    och olika men nåt genomträngande är musiken - musik kommer igenom,
    om inte först så bara fortsätt så kommer man rätt och så, äntligen, blir man berörd
    å genomsyrad
    Det gäller bara att inte ge upp...
    Kram

    SvaraRadera
  6. Vet inte varför, men plötsligt började jag leta efter Ulf Lundells låt "Natt", men hittar den inte.

    Kan nog bara lite ord hit och dit från den...som inte ens hör ihop, men i mina öron vackra.

    "Natt.
    Jag gömmer mig i ord.
    Jag är en annan än den du tror...

    Natt
    Det brinner en eld i din svartaste skog...

    ...ser på sommarn som genom flor...

    Var rädd om dig finaste Regnnatt.
    Jag kikar in ibland. Tycker om att läsa. Känna igen mig i många av de ord du väljer att skriva. Själv jag jag visst "tappat mitt ord och min papperslapp";-) Får se om lusten kommer åter. Nångång.

    Kram ♥

    SvaraRadera
  7. Din blogg ska jag läsa ikapp någon dag. Den är balsam. För mitt ledsna hjärta. Eller om det kanske är något annat som är ledset. Jag vet faktiskt inte.

    SvaraRadera

Tack du som vill lämna spår.