lördag, februari 23, 2013

Mina naglar är nymålade. Djupt röda.
Jag måste ta på mig en svart t-shirt innan det blir så snyggt
som jag tänkte att det skulle vara, ändå känns det ovant med färgen.
Sedan spenderar jag en timme med att sortera knappar i glasburkar.
Det blir vackert och betyder att tiden har räckt till mer än jag hoppades på.
Vi lever i ett samhälle där en av de vanligaste fraserna verkar vara
"Jo men du vet, man jobbar och står i ju."
Min verklighet är inte riktigt sådan, whiplashskadan gör att jag bara
"står i" hälften av din tid.
Mycket ältar jag men inte det,
kanske tycker du att jag är överdrivet tyst om det.
Kanske.
Men ältar man något blir det en del av ens identitet.
Eller snarare, vi ältar bara sådant som är en del av oss.
Tänker man så finns det inget att skriva om just skador.

Lycka kan vara så enkelt som stunder som dessa.
Jag sorterar knappar och skriver ner mina tankar så att du får läsa.
Och tro mig, det finns något mycket lugnande i helt överflödiga sysslor,
livet stillar sig och att försöka ta upp det som skimrar i botten på  den stora
emaljburken är som att hitta snäckorna på havsbotten,
de glider undan för att plötsligt finnas igen, lite som orden faktiskt,
ja lite som orden. När jag är färdig här ska jag sätta fast en bård av spets
på hyllkanterna i skafferiet. Absolut onödigt.
Men jag kommer att bli glad varenda gång jag öppnar dörren dit.
Onödiga lyckor behövs.

Och det jag ältar, det ältar jag av kärlek.

7 kommentarer:

  1. Söderenbytjejen2013-02-23 20:45

    Herregud, tårarna rinner och det kniper i magen.
    Du fångar in känslan i orden, hur e' det möjligt.
    Jag kom hit för att älta, vilket jag sällan gör men kände för nu och ingen fanns till hands,
    så min till flykt blev till dig och jag tänkte för ovanlighetens skull delge lite ältande...
    Vips är det borta, för du får mig att tänka på mina sysslolösa guldkorn, få men dock existerande, precis så som jag trodde att jag var ensam om.
    Komikern lasse ericsson har ett uttryck för just det tillståndet, TIDSHÅL, och jag älskar dom. Tidshålen - hål fulla av tillåtande ingenting, sådant som läker
    Tack för ikväll<3
    Marianne
    Hoppas att din kväll blev fin och tack för föregående svar - suger på det med.

    SvaraRadera
  2. Söderenbytjejen2013-02-23 21:03

    "Men ältar man något blir det en del av ens identitet"
    Ja, precis så.
    Eller så är ältandet av vissa delar av en själv, de delar som behöver omarbetas för att kunna låta gå, släppas iväg.
    Ja, bara så

    SvaraRadera
  3. Söderenbytjejen2013-02-23 21:33

    ... och mer onödigt som ger glädje i vardagen
    (jag igen)

    SvaraRadera
  4. Är du säker på att vi inte är släkt? *knappar....*

    SvaraRadera
  5. Marianne, Tidshål! Underbart uttryck! Och älta du hos mig. Någon måste lyssna för att ord och tankar ska göra nytta, för att de kanske så småningom också ska älskas, även av oss som först tänkte dem och skrev dem. Kram!

    Silverglitter, åh tack!!!

    Oslo, "Pysslingar" såklart ;D

    Anitha, Tack <3

    SvaraRadera

Tack du som vill lämna spår.