måndag, januari 06, 2014

Det pratas om att leva "här och nu".
Jag, som för tillfället är orimligt kitslig,
tänker vad är här om inte där vi är?
Här.
Nu.
Där.
Då.
Sedan.
Och finns det verkligen någon av oss som i längden önskar
livet utan längtan, utan blick mot framtid?
Sluta inte drömma.
Sluta inte fantisera, sluta inte läsa, sluta inte skriva.
Sorg förpassar en dag allt detta vackra till ett mörker där
vi ingenting ser. Så länge ni inte är i det, fortsätt drömma.
I mörker kan man inte andas.

Här och nu är även att se det som inte skimrar.
Här och nu var för mig en gång att våga längta efter lugnet.
Det fanns.
Här och nu är, tror jag, att våga dela med sig av det
ofullkomliga. Försöka stava till det oskrivbara.

Här och nu får göra ont.

1 kommentar:

  1. Jag yogar varje morgon och tänder inför den stunden tre ljus. Ett för idag, ett för igår och ett för imorgon. Det är mitt sätt att försöka stanna upp och bara vara där jag är just nu.

    Och visst är det så som du skriver att här och nu får göra ont. Livet är inte barmhärtigt men det kan och kommer säkert igen att finnas fina stunder som väntar på dig någonstans där framme.




    SvaraRadera

Tack du som vill lämna spår.