tisdag, januari 06, 2015

Julen, jag vill skriva några ord om den.
Allt är inte svart hela tiden, krigarprinsessan
och lilla kusinen tänder stjärnor i det mörka och
att få rå om dem gjorde dagarna mjuka. Det svävar
en slöja av magi runt de små och den skänkte kraft
som räckte långt, som svepte in vackra dagar,
som tillät mig andas.
Att hugga gran och klä den,
att placera ut tomtar i alla vrår och sedan
få vandra runt och förundrat räkna dem tillsammans
med en två och halvt-åring är kärlek det också.
Och snön föll under natten.

Så många sorters kärlek finns, så många.
Jo jag vet att jag ältar min sorg här, för ut måste den och
göms gör den förvisso aldrig men ältas i alla sammanhang
görs den inte heller,
så var sak på sin plats ungefär.
Det är en gåva att ha en familj som den jag har
jag är tacksam för all omsorg jag får, det känns viktigt
att skriva ner sådan med.

Dock, någon tom plats vid julbordet dukade jag inte i år
(inte heller förra året), då hade jag inte klarat att sedan sitta där.
En lång tradition är bruten.
Symboler, jag tar dem på allvar.

4 kommentarer:

  1. Många sorters kärlek finns det och du kan skriva om dem.

    SvaraRadera
  2. Julen är märklig på många sätt. Och det här som du beskriver, ömheten och olika sorters kärlek finns där, sida vid sida med allt annat.
    Och vi är ense, symboler är allvar. Kram

    SvaraRadera

Tack du som vill lämna spår.