tisdag, december 29, 2015

Vems historia kan jag berätta om inte min egen?

Här finns så mycket lycka,
här finns hemkomst,
här finns också inbäddad svart sorg,
ett trauma. 
Jag upplevde det traumat och det var fasansfullt, 
mildare än så kommer det aldrig att kunna beskrivas.

Ändå, ändå, ändå... 
detta är svårt, antagligen för stort, att skriva men
sorgen hade kunnat bli
värre för andra om inte det oförklarliga varit.
Om inte jag gjort en nattlig resa,
följt en riktning.
Min ro ligger insprängd (men ännu inte riktigt nåbar)
i allt som hände, i hur jag fortsatte lita på honom och därmed
mitt i min sorg blev någon som tröstade andra.


Nuet.
Julen har varit fin, ett lugn över dagarna,
ett hus som känts ombonat och varmt.
Småprinsessor som stojat, vuxna som skrattat 
och släppt alla måsten, jag som har vilat mig,
fallit ibland men också rest mig.
Och tacksamheten över att vara omgiven av kloka människor
både nära och långt borta är stor. 

Min sorg, mitt drama, javisst.
Mitt liv.
Och emellanåt ett behov att få teckna ner brottstycken av detta.
Jag tycker så oändligt synd om den som möjligtvis
inte förstår sådant.

8 kommentarer:

  1. Massor av jul och nyårskramar till dig.

    SvaraRadera
  2. Och massor till dig :) Kram!

    SvaraRadera
  3. Sista meningen! (Alla meningarna...)

    SvaraRadera
  4. Att leva livet, rikedom och sorg, blandat, sammanblandat. Ständigt på väg, med minnen intakta.
    Som du säger, att falla och att resa sig. Det händer att det tar längre tid, men försiktigt så.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med minnen intakta, ja just så. Tack för att du skrev just de orden!
      Gott 2016 till dig. Kram!

      Radera
  5. Jag håller med M. Alla meningarna! Fortsätt att skriva din berättelse. Så förunderligt varmt och trösterikt i allt mörker, i alla murar som byggs, allt som ändrat sej så fort. I allt detta, mänskor som bär på ljus. Du är en av dom. Önskar dej ett gott nytt år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gott Nytt till dig min vän!!! <3

      Radera

Tack du som vill lämna spår.