lördag, augusti 05, 2017

Läser Tove Jansson.
Funderar över varför dom saknades hemma när jag var barn
böcker var ju annars ett måste, men kanske hade jag ändå
inte tyckt om då. Eller så hade jag det och långt tidigare
kunnat jubla inombords.
I vilket fall som får jag, apropå förra inlägget, plötsligt, på det där
underliga sättet man får när man plockar upp rätt bok,
kraft att tänka klart.

"Allting blir så svårt när man vill äga saker, bära dem med sig och ha dem.
Jag bara tittar på dem och när jag går min väg har jag dem inne i huvudet
och kan ha roligare saker för mig än att bära kappsäckar." (Snusmumriken,
Kometen kommer)

4 kommentarer:

  1. Måste absolut läsa om Kometen. Trollkarlens hatt var den första jag fick. Som vuxen var det en alldeles ny berättelse. Kram

    SvaraRadera
  2. Ja läs om! Jag är helt betagen och visst finns där ett djup. Trollkarlens hatt står på tur här och tänk häromdagen hittade jag Bildhuggarens dotter på en loppis och jublade lite tyst. Kram

    SvaraRadera
  3. Snusmumriken är så klok, eller kanske jag ska säga Tove...
    Det gäller att ha koll på vad man bär med sig i sin kappsäck!

    SvaraRadera

Tack du som vill lämna spår.